آیا سرکوب حس بویایی راهی ساده برای معکوس کردن دیابت نوع 2 است؟

 7 ژوئیه 2017- دیابت نوع 2 با عوامل سبک زندگی نظیر اضافه وزن ارتباط دارد، اماهم اکنون متخصصان می‌گویند: از دست دادن موقت حس بویایی می‌تواند باعث کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا حتی معکوس شدن بیماری شود.

حس بویایی کلید لذت بردن از غذاهاست، محققان دریافتند موشهای چاقی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند، کاهش وزن می‌یابند و از خطر ابتلا آنها به دیابت کاسته می‌شود.

 با این حال، متخصصان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند افرادیکه قادر به تشخیص بوی غذاها نمی‌باشند با سرعت بیشتری کالری را نسبت به افرادی با حس بویایی طبیعی می‌سوزانند و سرعت سوزاندن کالری در بدن آنها بیشتر از ذخیره‌ی آن است. این نتایج بیانگر ارتباط کلیدی بین سیستم بویایی و نواحی از مغز است که متابولیسم را تنظیم می‌کنند، بویژه هیپوتالاموس، اگر چه مدارهای عصبی مذکور هنوز ناشناخته هستند. محققان می‌گویند جلوگیری از عملکرد حس بویایی به طورموقت می‌تواند به افرادیکه در کاهش وزن خود با مشکلاتی مواجه هستند، کمک کند.

پرفسور Andrew Dillin استاد سلولی و مولکولی و محقق موسسه‌ی تحقیقات  پزشکی هوارد هیوز گفت: افزایش وزن صرفاً به دلیل دریافت بیش از حد کالری نیست اگر ما بتوانیم این یافته‌ها را در انسان نیز تایید کنیم ممکن است بتوانیم دارویی بسازیم که تداخل در حس بویایی نداشته باشد اما قادر به مسدود کردن مدارهای متابولیکی درمغز باشد که بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

محققان از طریق ژن تراپی توانستند حس بویایی موشها را بطور موقت خاموش کند، با کمال تعجب محققان دانشگاه برکلی مشاهده نمودند وزن موشهایی که حس بویایی آنها بطور موقت از بین رفته است علیرغم تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، کاهش یافته و به وزن نرمال می‌رسد. درحالیکه موشهای وحشی با این رژیم غذایی به شدت چاق می شوند.

موش‌هایی با بویایی ضعیف، بسرعت کالری را از طریق افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک؛ که تاثیر آن در سوزاندن چربیها مشخص شده است؛ می‌سوزانند.

 موشهای چاق که به عدم تحمل گلوکز مبتلا بودند(وضعیتی که به دیابت می‌انجامد) نه تنها علیرغم رژیم غذایی پرچرب وزن خود را از دست دادند بلکه عدم تحمل گلوکز در آنها به حالت نرمال بازگشت. در سمت منفی از دست دادن حس بویایی، افزایش هورمون نورآدرنالین به میزان بسیار زیاد است که می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی  شود.

 پرفسور Dillin می‌گویند: تغییر حس بویایی می تواند یک جایگزین مناسب برای افراد چاق یا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد که می‌خواهند از وزن خود بکاهند.

او گفت: ما می‌توانیم برای مدت کوتاهی برای مثال 6 ماه حس بویایی این افراد را از بین برده و پس از بازسازی برنامه‌های متابولیکی، اجازه دهیم اعصاب بویایی دوباره رشد کنند.

 محققان دانشگاه برکلی درحال همکاری با گروهی از محققان آلمانی هستند که یک نوع موش با قدرت بویایی فوق‌العاده را تولید کرده‌اند که دارای اعصاب بویایی بسیار قوی هستند. آنها دریافتند که این موشها نسبت به موشهای طبیعی با رژیم غذایی استاندارد دچار اضافه وزن بیشتری می‌شوند.

محققان می‌گویند تغییر اعصاب بویایی می‌تواند تمایل افراد به خوردن بیش از حد را کاهش دهد. نتایج این  مطالعه در مجله‌ی Cell Metabolism منتشر گردید.

منبع:

www.express.co.uk/life-style/health/825845/type-2-diabetes-symptoms-reverse-sense-of-smell